Εάν το παιδί σας αντιμετωπίζει δυσκολίες με καθημερινές δραστηριότητες στο σπίτι ή στο σχολείο και προκλήσεις που φαίνεται ότι δεν επηρεάζουν τα υπόλοιπα παιδιά, ένας εργοθεραπευτής μπορεί να είναι σε θέση να βοηθήσει το παιδί σας.
Η εργοθεραπεία είναι μια θεραπεία που υποστηρίζει το παιδί και την οικογένειά του όταν αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε διάφορους τομείς, όπως:
Λεπτή Κινητικότητα
Οι λεπτές κινητικές δεξιότητες είναι μικρές κινήσεις που γίνονται με τα δάχτυλα, τα δάχτυλα των ποδιών, τους καρπούς, τα χείλη και τη γλώσσα, όπως το κράτημα ενός μικρού αντικειμένου ή η σύλληψη ενός κουταλιού. Οι λεπτές κινήσεις ελέγχονται από τους μικρούς μυς ή τις μυϊκές ομάδες. Εάν το παιδί σας δυσκολέυεται με λεπτές κινητικές δεξιότητες, μπορεί να έχει δυσκολία στις παρακάτω δραστηριότητες:
- Χειρισμός παιχνιδιών και παζλ
- Σύλληψη μολυβιού
- Χρήση ψαλιδιού
- Χειρισμός φερμουάρ, κουμπιών
- Δέσιμο/λύσιμο κορδονιών
- Χρωματισμός, ιχνηλάτηση, ζωγραφική
- Κακή γραφή, σχηματισμός γραμμάτων / αριθμών
- Αμφιχειρία
- Αποφυγή εργασιών και παιχνιδιών που απαιτούν λεπτή κινητικότητα
- Αδρή Κινητικότητα
Οι αδρές κινητικές δεξιότητες μας βοηθούν να κινούμαστε και να συντονίζουμε τα χέρια, τα πόδια και άλλα μέρη του σώματος μας. Οι αδρές κινήσεις ελέγχονται από μεγάλους μύες ή μεγάλες μυϊκές ομάδες. Αυτοί οι μύες είναι αναπόσπαστοι για την παραγωγή μίας σειράς κινήσεων, όπως είναι το περπάτημα, το τρέξιμο και τα πηδήματα. Περιλαμβάνουν μεγάλους μυς που μας βοηθούν να ελέγξουμε το σώμα μας. Ένα παιδί με κινητικό συντονισμό κάτω από το αναμενόμενο για τη χρονολογική του ηλικία, μπορεί να περιγραφεί ως “αδέξιο”.
Μπορεί επίσης να έχει δυσκολία με:
- Ανεβαίνει σκάλες σε κατάλληλη ηλικία
- Συντονίζει και τις δύο πλευρές του σώματος
- Κατανοεί την έννοια του δεξιού και του αριστερού
- Δεξιότητες μπάλας (π.χ. να κλωτσάει, να ρίχνει, να πιάνει)
- Ισορροπία
- Δυσκολία συμμετοχής σε ομαδικά αθλήματα
Μπορεί επίσης:
- να φοβάται τα πόδια να σηκώνονται από το έδαφος (π.χ. να κάνει κούνια)
- να μην περνάει τη μέση γραμμή του σώματός του κατά τη διάρκεια παιχνιδιών και σχολικών εργασιών
- αποφεύγει εργασίες και παιχνίδια που απαιτούν αδρές κινητικές δεξιότητες
Οπτική Επεξεργασία
Η οπτική επεξεργασία είναι η διαδικασία που χρησιμοποιούμε για να κατανοήσουμε αυτό που βλέπουμε. Είναι μια διαδικασία στον εγκέφαλό μας που ερμηνεύει τις οπτικές πληροφορίες. Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται με μερικά από τα παρακάτω, μπορεί να έχει δυσκολία με την οπτική επεξεργασία:
- Δυσκολία με τις αποστάσεις και το μέγεθος των γραμμάτων
- Δυσκολία στην αναγνώριση γραμμάτων
- Δυσκολία στην αντιγραφή σχημάτων ή γραμμάτων
- Δυσκολία σάρωσης και πέρασμα μέσης γραμμής
- Δυσκολία εύρεσης αντικειμένων μεταξύ άλλων αντικειμένων
- Δυσκολία αντιγραφής από τον πίνακα ή από χαρτί σε χαρτί
- Δυσκολία με την έννοια του δεξιού και του αριστερού
Παιχνίδι:
Το παιχνίδι είναι μια κρίσιμη δραστηριότητα στα παιδιά,καθώς μέσω του παιχνιδιού αναπτύσσονται οι δεξιότητες και το παιδί κατανοεί τη θέση του στον κόσμο.
Ένα παιδί μπορεί να χτίσει τις κινητικές του δεξιότητες, να αναπτύξει τις γνωστικές του δεξιότητες, να μάθει να επιλύει προβλήματα και να αναπτύσσει κοινωνικές δεξιότητες μέσω του παιχνιδιού.
Το παιδί σας μπορεί να χρειαστεί να συμβουλευτεί έναν εργοθεραπευτή εάν παρατηρήσετε τα ακόλουθα:
- Δεν εξερευνά κατάλληλα τα παιχνίδια
- Ασχολείται με επαναλαμβανόμενο παιχνίδι για ώρες (π.χ. βάζει σε σειρά τα αυτοκινητάκια)
- Προτιμά να παίζει μόνο του παρά με έναν ενήλικα ή ένα παιδάκι της ίδιας ηλικίας.
- Βρίσκεται συνεχώς εν κινήσει χωρίς σκόπιμο παιχνίδι
- Η συγκέτρωση του είναι μικρής διάρκειας, περνάει γρήγορα από τη μία δραστηριότητα στην άλλη
- Δεν καταλαβαίνει τις έννοιες «μοιράζομαι» και της εναλλαγής σειράς
Σχολείο:
- Δυσκολέυεται να συγκεντρωθεί στο σχολείο
- Διασπάται εύκολα
- Δυσκολέυεται να ακολουθεί οδηγίες και να ολοκληρώνει τις εργασίες του
- Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές εργασίες
- Είναι υπερκινητικό
- Δεν συμβαδίζει με τον φόρτο εργασίας στο σχολείο
- Δυσκολεύεται στην εκμάθηση νέου υλικού
- Κάνει αντιστροφή γραμμάτων ή αριθμών μετά την ηλικία των επτά
- Αισθητηριακή Επεξεργασία:
Η θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης αρχικά αναπτύχθηκε από την Αμερικανίδα εργοθεραπεύτρια, A. J. Ayres (1972), η οποία όρισε την αισθητηριακή ολοκλήρωση ως «τη νευρολογική διαδικασία μέσω της οποίας οργανώνονται οι αισθήσεις από το σώμα και από το περιβάλλον καθιστώντας ικανό το άτομο να χρησιμοποιεί το σώμα του αποτελεσματικά στο περιβάλλον».
Η διαταραχή αισθητηριακής επεξεργασίας περιγράφει τη δυσκολία του νευρικού συστήματος να επεξεργάζεται πληροφορίες προκειμένου να παρέχει τις κατάλληλες απαντήσεις στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος.
Παραδείγματα χαρακτηριστικών παιδιού με διαταραχή στην αισθητηριακή επεξεργασία:
- Δεν του αρέσουν οι δραστηριότητες του παιδότοπου (π.χ. κούνια)
- Προτιμάει τις καθιστικές δραστηριότητες
- Τον ενοχλεί η βόλτα με το αυτοκίνητο/ ζαλίζεται εύκολα
- Εύκολα χάνει την ισορροπία του όταν ανεβαίνει σκάλες, κάνει ποδήλατο κ.ά.
- Φαίνεται αδέξιο
ή
- Δυσκολέυται να κάθεται σε ένα μέρος, βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση
- Επαναλαμβανόμενα κουνάει το κεφάλι του, του αρέσει να πηδάει πάνω κάτω, να στριφογυρνάει γύρω από τον εαυτό του και φαίνεται να μην ζαλίζεται
- Φαίνεται νευρικό και αδέξιο
- Έχει κακή στάση σώματος, χύνεται στην καρέκλα
- Βάζει πολλή δύναμη στα αντικείμενα (π.χ. ασκεί πολύ μεγάλη πίεση στο μολύβι όταν γράφει, πετάει με περισσότερη δύναμη από όσο χρειάζεται μία μπάλα)
- Δεν θέλει να του κόβουν τα νύχια
- Δεν του αρέσει να βουρτσίζει τα δόντια του
- Δεν του αρέσει να λερώνεται στο παιχνίδι