1. Το παιδί μου δε μιλάει. Πότε πρέπει αν ανησυχήσω; Ο παιδίατρος είπε να περιμένω μέχρι τα 3 έτη.
Συχνά πολλά παιδιά παρουσιάζουν καθυστέρηση του λόγου. Σημαντικό είναι παράλληλα με την καθυστέρηση αυτή να παρατηρήσουμε αν το παιδί κατανοεί στον ίδιο βαθμό με τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του, αν πραγματοποιεί βλεμματική επαφή , δαχτυλοδειξιμο καθως επίσης και αν ο τρόπος που παίζει είναι λειτουργικός. Αν ανησυχούμε έστω και λίγο ,μόνο θα επωφεληθούμε αν απευθυνθούμε σε κάποιον αναπτυξιολογο για μια επίσκεψη, που είναι ο εξειδικευμένος γιατρος στην περίπτωση αυτή,και όχι ο παιδίατρος που κάποιες φορές ενδεχομενως να δώσει λάθος οδηγία (μείς σαν επαγγελματίες το έχουμε συναντήσει πολλές φορές δυστυχως αυτό). Η καθυστέρηση λόγου πολλές φορές δεν συνδέεται με κάποια επιπλεον διαταραχη αλλά ωστόσο υπάρχουν φορές που συνδέεται. Στη δεύτερη περίπτωση κυριως είναι καλό να το γνωρίζουμε και να ξεκινούν οι θεραπείες πολύ νωρίτερα από τα τρία έτη.Και στην περίπτωση μιας απλής καθυστέρησης λόγου όμως, πρέπει να προσδιοριστει πόσο πίσω είναι το παιδί και μετα να αποφασίσουμε αν θα μπει σύντομα σε θεραπείες. Ο χρυσός κανονας είναι "Όσο το νωρίτερο ,τόσο το καλύτερο".
2. Πως θα είμαι βέβαιος ότι το παιδί μου θα είναι έτοιμο για το δημοτικό;
Υπάρχουν δεξιότητες οι οποίες συνδέονται με την επίδοση των μαθητών τις οποίες κάποιες τις γνωριζουν μόνο οι θεραπευτές και όχι οι δάσκαλοι. Αυτές είναι η οπτική μνημη που συνδέεται με την δεξιότητα της ορθογραφίας και της σωστής γραφής των γραμμάτων , η ακουστική μνήμη που συνδέεται με τη δεξιότητα της αποστήθισης πληροφοριών και την ικανότητα να προσέχει το παιδί την δασκάλα στην τάξη, η οπτική διάκριση που σχετίζεται με την δεξιότητα της αυτοδιορθωσης στον γραπτό λόγο , φωνολογική ενημερότητα, δεξιότητα που σχετίζεται με γραφή και ανάγνωση (διαδοχη ήχων και συλλαβών σε λέξεις ) , περιγραφικός και αφηγηματικός λόγος που σχετίζεται με την γραπτή έκφραση (έκθεση) αργότερα στο δημοτικό , τη δεξιότητα προσθαφαίρεσης, λαβή μαρκαδόρου -μολυβιου και το εύρος του λεξιλογιου. Η δασκάλα στο νηπιαγωγείο αναλόγως και με την εμπειρία της και την προσοχή που μπορεί να μοιράσει στο κάθε παιδί συχνά παρατηρεί τις δυσκολίες παιδιών όταν είναι αρκετά εμφανείς. Ωστόσο, σίγουροι μπορούμε να είμαστε για τη μαθησιακή ετοιμότητα του παιδιού μας μόνο αν πραγματοποιήσουμε μια αξιολόγηση μαθησιακής επίδοσης με κάποιον ειδικό θεραπευτή η αναπτυξιολογο.
3. Τι είναι η συμβουλευτική γονέων; Εσείς ως ειδικοί πιστεύετε ότι πράγματι χρειάζεται και αν ναι σε ποιες περιπτώσεις;
Συχνά οι γονείς διαφωνουν και πιθανώς να δυσκολεύονται να βρουν λύση σε δυσκολίες όπως συγκοιμηση, αποθηλασμος, διαχείριση συμπεριφορών παιδιού , επιλογές για τη ζωή του παιδιού κ.λπ. Αυτές οι διαφωνίες συχνά δεν λύνονται από το ζευγάρι πάρα ο ένας δίνει "χώρο" στον άλλο χωρις να συμφωνεί η ο καθένας αντιδρά στις καταστάσεις αυτές με αλλο τρόπο χωρίς να υπάρχει κοινή γραμμή. Οι διαφωνιες αυτές όταν δεν ρυθμίζονται , προκαλούν δυσκολίες και στη σχέση με το παιδί και στη σχέση των γονιών ως ζευγάρι. Αν για κάποιο λόγο χαθεί η επικοινωνία του ζευγαριού για κάποιο ζήτημα που αφορά στο παιδί , ως ζευγάρι και γονείς οφείλουν να αποδεχτούν τη δυσκολία τους ζητήσουν βοηθεια εφόσον η δυσκολία επιμένει. Η συμβουλευτική ως διαδικασία έχει εξαιρετικά και συνήθως άμεσα αποτελέσματα ανάλογα φυσικά και με την εμπειρία του θεραπευτή και την συνεργασία και τη διάθεση των γονιών να προσπαθήσουν και να διαφοροποιήσουν και τη δική τους διαχείριση .
4. Τι είναι η εργοθεραπεία;
Η εργοθεραπεία είναι η θεραπεία που στόχος της είναι να καταστήσει τον θεραπευόμενο λειτουργικοτερο. Οι εργοθεραπευτες "δουλεύουν" την λεπτή και αδρή κινητικότητα . Δηλαδή ,την ενδυνάμωση και βελτίωση στο συντονισμό όλων των κινήσεων (αδρή κίνηση) και με το άνοιγμα/κλείσιμο καπακιών /φερμουάρ/κουμπιών κλπ, γραφοκινηση, χρήση ψαλιδιού κ.α. (λεπτή κίνηση). Επίσης , ασχολούνται με την αυτονόμηση και αυτό εξυπηρέτηση ( χρήση τουαλέτας, σίτιση, ένδυση/απόφυση, πλύσιμο δοντιών, κ.λπ.)
5. Τι είναι η παιγνιοθεραπεία;
Η παιγνιοθεραπεία είναι η ψυχοθεραπεία μέσω παιχνιδιού. Συστήνεται κυρίως σε μικρές ηλικίες που τα παιδιά δρουν λιγότερο συνειδητά και για αυτό συχνά είναι πιο αποτελεσματική από άλλες θεραπείες στις ηλικίες αυτές. Η επίγνωση των συναισθηματων, των ανησυχιών και των αναγκών , η ανάλυση και η επίλυση γίνεται με μέσο το παιχνίδι. Ωστόσο, είναι μια μέθοδος που χρησιμοποιείται και σε ενήλικες καθως σε όλες τις ηλικίες υπάρχουν υποσυνείδητες σκέψεις, συναισθηματα και ανάγκες. Επίσης ,η παιγνιοθεραπεία προτείνεται και σε παιδιά που είναι στο φάσμα του αυτισμού καθώς ευνοεί πολύ την αλληλεπίδραση και την επικοινωνία με τους άλλους. Είναι μια πολύ ευχάριστη διαδικασία για τους θεραπευόμενους.