Έχετε παρατηρήσει πως η ευθύνη της οργάνωσης του παιδιού σας μεταφέρεται από εσάς στο παιδί σας αρκετά αργά; Πιστεύετε πως κάποια πράγματα που αφορούν το ίδιο το παιδί. Eίναι αμφίβολο αν θα πραγματοποιηθούν, χωρίς τη δική σας ανάμειξη; Ίσως σε αυτό το σημείο χρειάζεται να παραδεχτούμε πως χάριν συντομίας κι ευκολίας. Συχνά οι γονείς αναλαμβάνουν τα καθήκοντα των παιδιών τους οι ίδιοι, αντί να τα βάλουν στη θέση να τα κάνουν μόνα τους.
Το να εκπαιδεύσετε το παιδί σας να γίνει πιο οργανωτικό, είναι βέβαιο πως απαιτεί περισσότερη προσπάθεια και χρόνο από το να κάνετε απλώς τα πράγματα που θα έπρεπε να κάνει εκείνο. Σε βάθος χρόνου όμως, θα ανταμειφθείτε τόσο εσείς όσο και το παιδί. Όταν θα είναι σε θέση να αναλαμβάνει και να οργανώνει μόνο του τα καθημερινά του καθήκοντα και θα νιώθει αυτάρκες και ανεξάρτητο.
Είναι πολύ πιθανό, κάτι τέτοιο να φαντάζει δύσκολο, ειδικά αν κάνετε μεγάλη προσπάθεια μέσα στην ημέρα, να συντονίσετε και να οργανώσετε το παιδί σας. Υπενθυμίζοντάς του συνεχώς τι χρειάζεται να κάνει.
Είναι σημαντικό όμως να θυμόμαστε πως όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, τόσο πιο ικανά γίνονται στο να εκτελούν πολύπλοκες πράξεις που απαιτούν οργάνωση, διαχείριση του χρόνου και σχεδιασμό.
Ίσως είναι καιρός λοιπόν να αναλογιστείτε εάν η έλλειψη οργάνωσης του παιδιού σας και ο δικός ρόλος να αναλαμβάνετε τα καθήκοντά του. Είναι μια παγιοποιημένη συνθήκη κι εφόσον η απάντηση είναι θετική. Εάν είστε έτοιμοι να κάνετε ένα νέο βήμα στον τρόπο που σκέφτεστε κι δράτε.
Ιδέες για το ξεκίνημα εφαρμογής νέας μεθόδου, για την ενίσχυση της μεθοδικότητας του παιδιού:
• Διευρύνετε το πεδίο προσδοκιών που έχετε από το παιδί σας στον τομέα της ευθύνης του εαυτού του
Ίσως υπερβάλλετε στη βοήθεια που του παρέχετε και στις αρμοδιότητες που αναλαμβάνετε εσείς. Σύμφωνα με την ηλικία του παιδιού, υπάρχουν πράγματα που μπορεί να κάνει ώστε να αναλαμβάνει ευθύνες που το αφορούν. Για παράδειγμα, ένα παιδί δέκα ετών να είναι σε θέση να ετοιμάσει την τσάντα του για την επόμενη μέρα, χωρίς να του επισημανθεί και χωρίς να ξεχάσει κάτι από αυτά που πρέπει να έχει μαζί του. Αντίθετα, αν αφήνει την τσάντα του χωρίς να την προετοιμάσει και βγαίνει έξω να παίξει, επειδή γνωρίζει πως θα το κάνετε εσείς για εκείνο, είναι μειωμένο το κίνητρό του, ώστε να το αναλάβει το ίδιο. Εδώ χρειάζεται να θυμάστε ότι είναι καλύτερο να επιμείνετε, από το να κάνετε τις δουλειές του παιδιού, για μεγαλύτερη ευκολία.
• Δηλώστε το παρόν και την υποστήριξή σας
Το γεγονός ότι αρχίζετε να προσδοκάτε από το παιδί να αναλαμβάνει περισσότερες ευθύνες, δεν σημαίνει ότι αυτόματα εσείς καταργείτε κάθε ίχνος υποστήριξης. Καθώς αυτό παραπέμπει περισσότερο σε τιμωρία, παρά σε εκπαίδευση. Η αφαίρεση της υποστήριξης, χρειάζεται να σταδιακά, ώστε να βοηθήσετε το παιδί να κατανοήσει πως επειδή μεγαλώνει και γίνεται πιο υπεύθυνο. Θεωρείτε πως είναι ικανό να αναλάβει κάποιες δικές του αρμοδιότητες, ωστόσο αν χρειαστεί υποστήριξη, είστε εκεί να την παρέχετε. Μπορείτε να του πείτε συγκεκριμένα βήματα που χρειάζεται να εκτελέσει για μια υποχρέωση και αφήστε το να καταλάβει πως σε περίπτωση ανάγκης, είστε εκεί. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε : «Μετά το παιχνίδι σου, σε παρακαλώ, μάζεψε το κάθε παιχνίδι στο κουτί του. Αν χρειαστείς βοήθεια να σου ανεβάσω κάποιο παιχνίδι σε ράφι, ευχαρίστως να βοηθήσω». Όταν το παιδί εκτελεί μόνο του ένα καθήκον, επαινείστε το για την υπευθυνότητα και την οργανωτικότητά του.
• Επιβλέψτε και παρατηρήστε
Η αύξηση των προσδοκιών, οι προτροπές και οι έπαινοι συνήθως έχουν αποτέλεσμα. Ωστόσο, υπάρχει περίπτωση το παιδί σας να μην ανταποκριθεί όσο γρήγορα προσδοκείτε. Ίσως χρειαστεί πιο λεπτομερής εξήγηση και οδηγίες βήμα προς βήμα, για να ανταποκριθεί πιο αποτελεσματικά.
• Εφαρμογή σε μεγαλύτερα παιδιά
Αν το παιδί σας είναι στην εφηβεία και ακόμη δεν έχει κατακτήσει επαρκείς οργανωτικές δεξιότητες, είναι κατανοητό και λογικό να προβληματίζεστε και να απογοητεύεστε. Μην επιτρέψετε όμως σε αυτό να καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσετε το παιδί σας. Δείξτε του τον τρόπο να οργανωθεί και τα βήματα που χρειάζεται να κάνει για να οδηγηθεί σε σταδιακές αλλαγές προς την ανεξαρτησία του.
Είναι βέβαιο πως η εκπαίδευση των παιδιών μας για να οδηγηθούν στην οργάνωση και την ανεξαρτησία. Αποτελεί πρόκληση και χρειάζεται υπομονή. Η κατάκτηση όμως αυτών των δεξιοτήτων είναι ανταμοιβή για εσάς και το παιδί σας, αλλά και το εφόδιο για τη ζωή του.
Κομνηνού Γεωργία
Καθηγήτρια αγγλικών- Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή
e-mail: tzokomninou@gmail.com
τηλ: 6972019725
Η Γεωργία Κομνηνού είναι απόφοιτη του τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου και συνεχή επιμόρφωση στους τομείς της Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης. Έχει εργασθεί ως καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ρομποτικής κι έχει πολυετή εμπειρία στην διδασκαλία αγγλικών σε παιδιά τυπικής και μη, ανάπτυξης. Επιπλέον, εργάζεται στον τομέα της Ειδικής Αγωγής σε ατομικά και ομαδικά πλαίσια. Οραματίζεται να συνδυάσει την Εκπαιδευτική Ρομποτική με την Ειδική Αγωγή, διατηρώντας παράλληλα το ενδιαφέρον και την αγάπη της για την ξενόγλωσση διδασκαλία.