Πολλά παιδιά όταν χρησιμοποιούν το μολύβι για να γράψουν ή να ζωγραφίσουν, είτε πιέζουν με δύναμη το μολύβι με αποτέλεσμα να σπάει η μύτη του, είτε δεν βάζουν όση δύναμη χρειάζεται με αποτέλεσμα να γράφουν πιο αχνά.

Ο λόγος για τον οποίο μπορεί να γίνεται αυτό, συνήθως σχετίζεται με την αισθητηριακή επεξεργασία του παιδιού και την μειωμένη ενημερώτητα του σώματος του ή της ιδιοδεξίας του.

Μερικά παιδιά αναζητούν και απολαμβάνουν την σκληρή πίεση που ασκούν όταν γράφουν. Kάποια άλλα, αποφεύγουν συνειδητά την απτική αίσθηση της πίεσης του μολυβιού, πατώντας το ελαφρά.

Κάποιος άλλος λόγος μπορεί να είναι η δυσκολία του παιδιού με την αδρή ή την λεπτή του κίνηση. Όταν υπάρχει κακή σταθερότητα του κορμού, το παιδί δυσκολεύεται να διαχωρίσει τις κινήσεις του βραχίονα με τις κινήσεις των δακτύλων, χρησιμοποιώντας έτσι ολόκληρο το χέρι για να χειριστεί το μολύβι. Επίσης, στην κακή σταθερότητα του καρπού, το παιδί αντιμετωπίζει πρόβλημα στο να διατηρήσει σταθερό τον καρπό του όταν κινεί τα δάκτυλα του. Έτσι, σφίγγει υπερβολικά την λαβή του, πιέζοντας παραπάνω από το κανονικό.

Τέλος, όταν το παιδί έχει φτωχό αμφίπλευρο συντονισμό, δυσκολεύεται να σταθεροποιήσει το χαρτί με το άλλο χέρι. Για να το αντισταμθίσει αυτό, χρησιμοποιεί το αντιβράχιο του ίδιου χεριού που γράφει. Aποτέλεσμα αυτού είναι να βάζει αρκετή πίεση ή να μη βάζει όση χρειάζεται.

Υπάρχουν πολλές θεραπευτικές ασκήσεις που μπορεί να κάνει ένα παιδί με έναν εργοθεραπευτή, ώστε να βελτιώσει και να ενισχύσει την ιδιοδεκτικότητα, τον αμφίπλευρο συντονισμό και την αδρή και λεπτή του κίνηση. Υπάρχουν, όμως, και κάποια tips για τους γονείς που θα μπορούσαν να κάνουν για να βοηθήσουν το παιδί στο σπίτι.

Πίεση μολυβιού: ιδέες για αύξηση

  • Ζέσταμα χεριού με ένα μπαλάκι αντιστρές.
  • Χρήση μολυβιού με βαρίδιο.
  • Το παιδί να γράφει ή να ζωγραφίζει πάνω σε χαρτί με καρμπόν.
  • Να αποτυπώσει το περίγραμμα μιας εικόνας κάνοντας τρύπες από το μολύβι πάνω στο χαρτί.
  • Να φτιάξει κάποιο σχέδιο ή γράμματα πάνω σε κομμάτι από χαρτόκουτο, ανοίγοντας τρύπες με το μολύβι ή με αντικείμενο με μεταλλική μύτη.
  • Τοποθέτηση του χαρτιού σε γυαλόχαρτο για απτική ανάδραση.
  • Εμπλούτιση της ζωγραφιάς με σκιές.
  • Γράψιμο με αντικείμενο με λεπτή μεταλλική μύτη ή με μολύβι πάνω σε πλαστελίνη ή νοπό πηλό.

Πίεση μολυβιού: ιδέες για μείωση

  • Αντί για μολύβι, το παιδί να γράφει με μαρκαδοράκι ή με στυλό με τζελ μελάνι.
  • Γράψιμο ή ζωγραφική με μαρκαδοράκια πάνω σε ριζόχαρτο, με στόχο να μην το σκίσει.
  • Τοποθέτηση του χαρτιού πάνω σε μαλακή επιφάνεια, π.χ. ένα βέτεξ, και προσπαθεί το παιδί να μην σκίσει το χαρτί όταν γράφει ή ζωφραφίζει.
  • Χρήση μηχανικού μολυβιού, αντί για κανονικού, όπου η μύτη είναι λεπτή και σπάει πιο εύκολα.

Μαρία Κυριαζή
Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια
Συγγραφέας – ΟΤ blogger
www.ergotherapeiakids.blogspot.gr
ria_kiriazi@hotmail.gr

Η Κυριαζή Μαρία είναι παιδιατρική εργοθεραπεύτρια-συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 24/10/1989 στην Αθήνα, όπου και διαμένει. Το 2008 εισήχθη στο τμήμα Εργοθεραπείας στο Α.Τ.Ε.Ι. Αθήνας, απ᾽ όπου αποφοίτησε το 2013. Έχει εξειδικευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (S.I.), την αντιμετώπιση της Δυσγραφίας, την μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης TEACCH και την χορήγηση του αξιολογητικού εργαλείου Miller Assessment Test για παιδια προσχολικής ηλικίας. Έχει υπάρξει εκπαιδεύτρια πρακτικής φοιτητών του τμήματος Εργοθεραπείας. Από το 2013 εργάζεται ως εργοθεραπεύτρια κατ᾽ οίκον και σε κέντρα ειδικής αγωγής, με παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως ο αυτισμός, η διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, διαταραχές της κινητικής λειτουργίας και διάφορα σύνδρομα. Ἐχει κυκλοφορήσει το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο: «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» από τις εκδόσεις Πνοή, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα που σχετίζονται με τα παιδιά και την εργοθεραπεία και είναι διαχειρίστρια της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας:http://ergotherapeiakids.blogspot.gr