Τα παιδιά, σε όλες τις ηλικίες και τις βαθμίδες εκπαίδευσης, χρειάζονται κατανόηση, υποστήριξη και ενθάρρυνση, ώστε να νιώσουν ικανά και αισιόδοξα για να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις σχολικές απαιτήσεις. Τα παιδιά όμως που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη μάθηση, έχουν ανάγκη από περαιτέρω οργάνωση και φροντίδα προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές σχολικές εργασίες. Μερικές συμβουλές για να γίνει η σχολική πραγματικότητα πιο εύκολη και πιο αποτελεσματική για τους μαθητές που δυσκολεύονται, είναι οι παρακάτω:
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς:
- Ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον, χωρίς φωνές και εντάσεις
- Ήσυχο και σταθερό μέρος για μελέτη
- Συχνά μικρά διαλείμματα για ξεκούραση (2-3 λεπτών)
- Όχι πολύωρη μελέτη μαθημάτων
- Τήρηση καθημερινού προγράμματος μελέτης
- Χρόνος χαλάρωσης και όχι επιβαρυμένο πρόγραμμα εξωσχολικών δραστηριοτήτων
- Επικοινωνία και συνεργασία με το δάσκαλο
- Συχνή επιβράβευση των προσπαθειών των παιδιών
Τι μπορούν να κάνουν οι δάσκαλοι:
- Όχι πολύπλοκες οδηγίες, αλλά σύντομες και σαφείς.
- Ήρεμη και καθαρή φωνή, ώστε να γίνεται αντιληπτός από τους μαθητές
- Περισσότερος χρόνος στο μαθητή που δυσκολεύεται, ώστε να ολοκληρώνει τις εργασίες του
- Μεγαλύτερη προσοχή στο περιεχόμενο, παρά στην παρουσίαση του κειμένου
- Όχι υπερβολικές απαιτήσεις και μεγάλος όγκος εργασιών μέσα στην τάξη
- Μειωμένος όγκος εργασιών για το σπίτι
- Λίγα λεπτά εξατομικευμένης βοήθειας του μαθητή μέσα στην τάξη
- Να ενθαρρύνουν τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών
- Να επιβραβεύουν συχνά τις προσπάθειες του μαθητή
- Συχνή επικοινωνία με τους γονείς
Eίναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως οι παραπάνω προτάσεις είναι ενδεικτικές κι έχουν ως στόχο να βοηθήσουμε το μαθητή να ανταπεξέλθει στην καθημερινή του μελέτη. Ωστόσο, η κάθε περίπτωση μαθητή είναι ξεχωριστή και ο τρόπος αντιμετώπισης μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τις ατομικές, οικογενειακές και σχολικές συνθήκες που επικρατούν.
Πάνω απ’ όλα, όμως, πρέπει να θυμόμαστε ότι ο ρόλος των γονέων και των εκπαιδευτικών είναι σπουδαίος και καταλυτικός για την ενίσχυση της μαθησιακής εικόνας των παιδιών!
Καλή σχολική χρονιά σε όλους!!!
Ελένη Ταμπακάκη
Ψυχοπαιδαγωγός-Ειδική Εκπαιδευτικός
Γνωρίστε την Ελένη Ταμπακάκη
Ονομάζομαι Eλένη Ταμπακάκη, αλλά οι φίλοι με φωνάζουν Λιάνα. Είμαι μητέρα τριών ανήλικων παιδιών. Είμαι Απόφοιτος του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας (κατεύθυνση Ψυχολογία) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών (MSc) στην Εφαρμοσμένη Ψυχολογία από το Brunel University του Λονδίνου.
Η αγάπη μου για τα παιδιά και τις εκπαιδευτικές, κοινωνικές και συναισθηματικές ανάγκες και ιδιαιτερότητές τους, με οδήγησαν στην ενασχόλησή μου με τις μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι, από πολύ νωρίς ήρθα σε επαφή με παιδιά όλων των ηλικιών μέσα από διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια και φορείς.Έχω μετεκπαιδευτεί στην Αξιολόγηση και την Αποκατάσταση των Μαθησιακών Δυσκολιών και της Δυσλεξίας. Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια, ημερίδες και συνέδρια που αφορούν στην ειδική αγωγή και κυρίως στις αναπτυξιακές διαταραχές. Έχω συμμετάσχει σε έρευνες και εργασίες που σχετίζονται με τους παραπάνω τομείς κι έχω εργαστεί εθελοντικά σε δημόσιους φορείς ψυχικής υγείας και επαγγελματικά σε ιδιωτικούς φορείς ειδικής αγωγής.
Η επαγγελματική μου δραστηριότητα ξεκίνησε το 2004 και από τότε μέχρι σήμερα εστιάζεται στην ειδική διαπαιδαγώγηση παιδιών και εφήβων με Δυσλεξία, ΔΕΠ-Υ, ΔΑΦ, Νοητική Υστέρηση και άλλες συνοδές διαταραχές, στη δημιουργία υλικού αξιολόγησης και αποκατάστασης μαθησιακών δυσκολιών καθώς και στη συμβουλευτική καθοδήγηση των γονέων σχετικά με την κατανόηση και την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών. Επίσης, συμμετέχω σε ημερίδες ενημέρωσης εκπαιδευτικών και γονέων σε δημοτικά σχολεία της Αττικής σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες.
Στα πλαίσια της συνεχιζόμενης κατάρτισης, ενημερώνομαι για τα νέα ερευνητικά δεδομένα αλλά και τις νέες μεθόδους αξιολόγησης και αποκατάστασης που αφορούν στις εκπαιδευτικές, κοινωνικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών.