Η μαγειρική μαζί με το παιδί σου θα του κεντρίσει το ενδιαφέρον για το φαγητό και τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
Για παιδιά προσχολικής ηλικίας, δοκίμασε σύντομες και απλές συνταγές. Αν πάλι πρόκειται για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, τότε μπορείτε να δοκιμάσετε πιο ευφάνταστες και περίπλοκες συνταγές.

Γιατί να μαγειρέψετε μαζί;

Πέραν του ότι πρόκειται για μια ευχάριστη διαδικασία, του προσφέρει:

  • Την ευκαιρία να εισάγει νέα τρόφιμα στη διατροφή του
  • Τη γνώση για το πώς μοιάζουν τα διαφορετικά τρόφιμα
  • Τη βελτίωση υγιεινών διατροφικών συνηθειών, επειδή μπαίνει στη διαδικασία να δοκιμάσει αυτά που μαγείρεψε
  • Την επαφή με τις οικογενειακές παραδόσεις
  • Την ανάπτυξη των μαθηματικών και λεκτικών δεξιοτήτων, μέσα από τις συνταγές

Συνεπώς, επειδή είναι γνωστά τα οφέλη της αυξημένης κατανάλωσης φρούτων/ λαχανικών, δημητριακών, ξηρών καρπών και της μειωμένης συχνότητας στο κόκκινο κρέας και στα επιδόρπια, χρειαζόμαστε καινοτόμες προσεγγίσεις για να αλλάξει η στάση του παιδιού απέναντι στο φαγητό. Με αυτήν τη δραστηριότητα κάνεις τη διατροφική εκπαίδευση παιχνίδι και άρα μια διαδικασία πολύ πιο προσιτή και ευχάριστη.

Από τη διατροφική σκοπιά
Για να γίνει αποτελεσματική μια τέτοια παρέμβαση, αρχικά θα πρέπει να εξασφαλιστεί το ασφαλές περιβάλλον στην κουζίνα και η διατροφική εκπαίδευση να παρέχεται πριν, μετά και κατά τη διάρκεια της μαγειρικής. 
Καίρια κομμάτια της εκπαίδευσης αυτής είναι το πώς θα ενσωματώσουν τα γεύματα στην καθημερινότητα τους. Ταυτόχρονα, καλό είναι να εστιάζουμε σε διατροφικό πρότυπο που περιλαμβάνει περισσότερα τρόφιμα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, όπως είναι τα φρούτα και τα λαχανικά.

Ακόμα περισσότερα θέματα που βρίσκονται στην κορυφή της διατροφικής «ατζέντας» είναι: 

  • Η μάχη μεταξύ τροφίμων πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά και όχι
  • Τα οφέλη από την αύξηση των τροφίμων πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά
  • Πώς γεμίζω υγιεινά τα ντουλάπια της κουζίνας
  • Πώς ψωνίζω στο σουπερμάρκετ
  • Προετοιμασία γευμάτων και πώς συνδυάζω τα συστατικά
  • Βασικό μαγειρικό εξοπλισμό και μετατροπές
  • Υγιεινά υποκατάστατα συστατικών

Από τη σκοπιά της επιστήμης
Η μέχρι τώρα βιβλιογραφία δείχνει ότι η ανάμειξη της οικογένειας στην προετοιμασία του φαγητού στην προσχολική ηλικία, μπορεί να οδηγήσει στην αυξημένη κατανάλωση φρούτων/ λαχανικών και στη μείωση κατανάλωσης του fast food. 

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι και το φύλο παίζει ρόλο, αφού τα κορίτσια υπερέχουν στα ψώνια και την προετοιμασία των γευμάτων – με κυριότερη αιτία ότι με βάση την κοινωνική δομή, τα κορίτσια εκτίθενται περισσότερο στο μαγείρεμα. Σχετικά με τον παράγοντα της ηλικίας, φαίνεται ότι τα πιο μεγάλα παιδιά είναι πιο πιθανό να εμπλακούν στη διαδικασία του φαγητού, σε σχέση με τα μικρότερα και αυτό γιατί δεν τους δίνονται οι ίδιες ευκαιρίες.

Η μαγειρική στην πράξη

Αν το παιδί σου είναι νήπιο:

  • Πλύνετε μαζί φρούτα και λαχανικά
  • Ανακατέψετε και φτιάξτε σαλάτες

Αν το παιδί σου είναι προσχολικής ηλικίας:

  • Φτιάξτε ντιπς και γιαούρτι με φρούτα
  • Muffins – που το παιδί θα μετράει τα υλικά

 Αν το παιδί σου είναι σχολικής ηλικίας:

  • Φτιάξτε το φαγητό που θα πάρει μαζί του
  • Φτιάξτε μαζί σούπες ζυμαρικά ή και pancakes

 Αν το παιδί σου είναι έφηβος:

  • Δοκιμάστε πιο ευφάνταστες συνταγές, όπως είναι οι κοτομπουκιές, ψητό κρέας με μυρωδικά της επιλογής σου και σούπες

Μαρία Μεντζέλου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με M.Sc.
Κλινική Διατροφή και εξειδίκευση στο Life Coaching και στο NLP (Πανεπιστήμιου Αιγαίου)
6984515475
maria.mentzelou@hotmail.com

Ονομάζομαι Μαρία Μεντζέλου και το επαγγελματικό μου όνειρο έγινε πραγματικότητα με την αποφοίτηση μου από το τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής, του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, με βαθμό πτυχίου 8,34. Το ταξίδι στη γνώση συνεχίστηκε και το 2018 με την ολοκλήρωση με άριστα του μεταπτυχιακού στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία – Διατροφή με κατεύθυνση την Κλινική Διατροφή, μιας και προτεραιότητα μου είναι να σε βοηθήσω προσφέροντας τα μέγιστα ώστε να βελτιωθεί ο τρόπος ζωής σου, ανεξαρτήτως προβλημάτων υγείας. Ερευνητικά, το ενδιαφέρον μου στο πλαίσιο του προπτυχιακού ήταν η εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας με θέμα: ”Διαιτητική Πρόσληψη και Επίπεδα Χαλκού και Ψευδαργύρου σε Παιδιά.”

Αργότερα, συνέχισα με τη διπλωματική μου εργασία στα πλαίσια του μεταπτυχιακού με θέμα: ‘’Διερεύνηση της σχέσης των επιπέδων βιταμίνης D, σωματικού βάρους και ινσουλινοαντίστασης σε παιδιά σχολικής ηλικίας.’’ Όμως, το ταξίδι στην γνώση είναι αδιάκοπο με τις αναζητήσεις μου σχετικά με τη σφαιρική αντιμετώπιση και τον αδιαμφισβήτητο ρόλο που έχει η ψυχολογία να με οδηγεί να παρακολουθήσω το ετήσιο πρόγραμμα: «Coaching με στοιχεία συμβουλευτικής» και το πρόγραμμα: «Βασικές Δεξιότητες στο Νευρογλωσσικό Προγραμματισμό (NLP)» από το Πανεπιστήμιο Αιγίου. Πολύ σημαντικές εμπειρίες και γνώση απέκτησα από την πρακτική άσκηση στο Γενικό Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος Αθηνών ”Σωτηρία” και στο Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μ.Τ.Σ, όπως σε διαιτολογικό γραφείο καθώς και σε χώρο μαζικής εστίασης.

Η επαγγελματική μου εμπειρία αφορά την απασχόληση μου ως υπεύθυνη διαιτολόγος σε εργομετρικό, διαγνωστικό και διατροφολογικό κέντρο, όπως και σε ενδοκρινολογικό ιατρείο, σε πολυδύναμο κέντρο αισθητικής. Δεν παύει, παράλληλα, μεγάλη μου αγάπη να είναι η ενασχόληση με την αρθρογραφία. Οι εξελίξεις στον χώρο της διαιτολογίας είναι συνεχείς και ραγδαίες και για αυτό ακριβώς φροντίζω να ενημερώνομαι παρακολουθώντας ημερίδες και συνέδρια. Παράλληλα, η αγάπη μου στην επιστήμη με κρατάει σε εγρήγορση διαβάζοντας τα τελευταία βιβλιογραφικά δεδομένα που ανακύπτουν.