Οι πρώτες λέξεις είναι ένα σημαντικό ορόσημο για τα μικρά παιδιά, αλλά τι ακριβώς θεωρείται λέξη; Μετράνε οι ήχοι ως μια λέξη;
Η δρ. Erika Hoff, καθηγήτρια και διευθύντρια του εργαστηρίου γλωσσικής ανάπτυξης στο Florida Atlantic University ορίζει μια λέξη ως «μια ηχητική ακολουθία που συμβολίζει το νόημα και μπορεί να σταθεί από μόνη της». Η ηχητική ακολουθία πρέπει να είναι μια προσέγγιση της «ενήλικης έκδοσης» της λέξης και η χρήση της πρέπει να είναι συνεπής. Για παράδειγμα, ένα μικρό παιδί λέει «μπάλα» ή μια προσέγγιση της λέξης, όπως «μπάα», κάθε φορά που βλέπει την αγαπημένη του κόκκινη, φουσκωτή μπάλα.
Ένα μικρό παιδί για να χρησιμοποιήσει λέξεις, πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι οι λέξεις είναι σύμβολα που αντιπροσωπεύουν έννοιες. Οι τυχαίοι θόρυβοι ή ήχοι δε θεωρούνται λέξεις επειδή δεν έχουν νόημα και σκοπό. Ωστόσο, εάν το παιδί σας λέει σκόπιμα «μουυυ» κάθε φορά που βλέπει μια αγελάδα, τότε αυτός ο ήχος μπορεί να θεωρηθεί πρώτη λέξη, επειδή συνδέει σκόπιμα και με συνέπεια τις δύο σχετικές έννοιες μεταξύ τους.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι αν το παιδί σας λέει «κύο» κάθε φορά που βλέπει τον οικογενειακό σκύλο, τότε το «κύο» μπορεί να θεωρηθεί πρώτη λέξη. Επιπλέον, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα παιδιά αναμένεται να κάνουν λάθη όταν μαθαίνουν για πρώτη φορά να μιλούν! Αυτά τα λάθη είναι σημαντικά στη διαδικασία εκμάθησης της γλώσσας.
Τα παιδιά μπορεί να αντιστοιχίζουν τυχαίους ήχους με άτομα ή αντικείμενα, αλλά με την εξάσκηση, το χρόνο και την ενθάρρυνση θα αρχίσουν να αποδίδουν με συνέπεια ορισμένους ήχους και λέξεις στα κατάλληλα αντικείμενα. Μόλις το μικρό σας αρχίσει να χρησιμοποιεί λέξεις, είναι σημαντικό να παρακολουθείτε τις λέξεις στο λεξιλόγιο του (ειδικά αν έχετε ανησυχίες!)…
Γράφει η Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός,
Χατζησάββα Εριφύλη