🎉 Εγγραφείτε τώρα στο Newsletter μας για να ανακαλύψετε τον μαγικό κόσμο της παιδικής διασκέδασης και όχι μόνο!
🎈 Θα σας στέλνουμε τις πιο φρέσκες πληροφορίες κατευθείαν στο inbox σας.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Για το σχολείο
Ο Σχολικός Εκφοβισμός (bullying) είναι ένα φαινόμενο που απασχολεί τόσο τους γονείς όσο και την κοινωνία στο σύνολο της. Πολλά λέγονται, ακόμα περισσότερα γράφονται, μα μοιάζει να παραμένει εκτός ελέγχου. Τελικά είναι ευθύνη των γονέων ή των εκπαιδευτικών; Μοιάζει συχνά να είναι ο ελέφαντας μέσα στο δωμάτιο, που όλοι ξέρουν πως υπάρχει αλλά κανείς δεν αντέχει να τον δει. “Η ηθελημένη, συνειδητή επιθυμία να πληγώσεις ένα άλλο άτομο. Μπορεί να είναι περιστασιακό και να έχει μικρή διάρκεια ή μπορεί να είναι συστηματικό και διαρκές.” Τι είναι ο Σχολικός Εκφοβισμός; “Ένας μαθητής είναι θύμα εκφοβισμού, όταν εκτίθεται επανειλημμένα για ένα χρονικό διάστημα σε αρνητικές ενέργειες που εκτελούνται από έναν ή περισσότερους μαθητές. Μία ενέργεια θεωρείται αρνητική όταν κάποιος σκόπιμα βλάπτει ή επιχειρεί να βλάψει ή να ταλαιπωρήσει κάποιον άλλον.” Με τον όρο «αρνητική πράξη», αναφερόμαστε στο άτομο το οποίο προκαλεί εσκεμμένη βλάβη ή συναισθηματική δυσκολία σε ένα άλλο άτομο, μέσω σωματικής επαφής, λεκτικώς ή με άλλους τρόπους. Η χαρακτηριστική ανισορροπία δύναμης, διατυπώνει ο Olweus στον ορισμό του, μπορεί να αναφέρεται στα ατομικά ή κοινωνικά χαρακτηριστικά του δράστη και του θύματος. Όταν αναφερόμαστε στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, δε μιλάμε για μία απλή διαφωνία μεταξύ δύο παιδιών στο σχολικό περιβάλλον. Το «πείραγμα» αυτό συνήθως συμβαίνει μεταξύ φίλων και δεν περιλαμβάνει την πρόκληση σωματικού πόνου των άλλων. Η εκφοβιστική συμπεριφορά, έχει ως κύριο χαρακτηριστικό τον δράστη να υπερέχει συνήθως του παιδιού – στόχου, σε ό,τι αφορά στη σωματική δύναμη. Θεωρείται μία σκόπιμη συμπεριφορά και συχνά επαναλαμβάνεται. Ο εκφοβισμός εμπλέκει άτομα που δεν είναι φίλοι. Το «πείραγμα» λοιπόν, μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε εκφοβισμό αν διαρκεί καιρό και το σημαντικότερο όταν το παιδί αισθανθεί ότι οι πράξεις των άλλων δεν χαρακτηρίζονται από χιούμορ και δε γίνονται μέσα στα όρια του παιχνιδιού Είναι πλέον αποδεδειγμένο πως η χρόνια θυματοποίηση έχει ως απόρροια ψυχολογικές συνέπειες. Παρατηρούμε συμπεριφορές όπως η υπερβολική αναστολή, η μοναξιά, το άγχος και η κατάθλιψη. Τα σημάδια του εκφοβισμού είναι σπάνια εμφανή. Καθώς σωματική κακοποίηση θα παρατηρήσουμε σε ακραίες περιπτώσεις, χρειάζεται να παρατηρούμε κατά βάση αλλαγές στη συμπεριφορά του παιδιού. Ενδεικτικά σημάδια που πρέπει να μας επιστήσουν την προσοχή: Είναι ο σχολικός εκφοβισμός ένα κοινωνικό φαινόμενο που πρέπει να μας ανησυχεί; Με την πάροδο του χρόνου, οι έρευνες δείχνουν πως τα παιδιά θύτες, τα παιδιά που ασκούν εκφοβισμό, έχουν αυξημένες πιθανότητες να παρουσιάζουν και άλλες μορφές αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Είναι πιθανό να εμπλακούν σε κλοπές και βανδαλισμούς, καθώς εμφανίζεται ισχυρή συσχέτιση μεταξύ της εκφοβιστικής συμπεριφοράς στο σχολείο και της εγκληματικότητας σε μεγαλύτερες ηλικίες. Είναι επίσης πολύ πιθανό, να διακόψουν το σχολείο και να απομακρυνθούν από το οικογενειακό περιβάλλον. Τα 5 χαρακτηριστικά του Σχολικού Εκφοβισμού Μορφές Σχολικού Εκφοβισμού Κριτήρια σοβαρότητας του Σχολικού Εκφοβισμού, επίπεδα έντασης & παρέμβαση. Οι παράμετροι που καθορίζουν την σοβαρότητα είναι οι εξής: Τα επίπεδα έντασης του φαινομένου καθορίζονται από εξής 3 στάδια: Παράγοντες που λαμβάνουμε υπόψιν για την μέθοδο παρέμβασης Σχολικός Εκφοβισμός: Ποιά είναι τα αίτια; Η ανάγκη των γονέων αλλά και των εκπαιδευτικών για σχολική επιτυχία, απαιτώντας από το παιδί να γίνει κάτι που θέλουν εκείνοι, αυξάνει το στρες και το ωθεί σε μετάθεση του θυμού του. Σημαντικό ρόλο επίσης στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού, ως ένας ενισχυτικός παράγοντας, παίζει η συμμετοχή σε σχολικές και εξωσχολικές εκδηλώσεις. Με τον τρόπο αυτό το παιδί νιώθει πως είναι ικανό να ανήκει σε διαφορετικά πλαίσια, πως το αποδέχονται και μέσα από τις συναναστροφές με τους συνομηλίκους του αντιλαμβάνεται τα όρια του. Άλλοι παράγοντες είναι επίσης: Ποιος είναι ο θύτης & ποιος το θύμα στον εκφοβισμό; Τα χαρακτηριστικά του παιδιού - θύματος Σχολικός Εκφοβισμός: Ποιοί είναι οι θεατές; Τα υπογκρούπ των θεατών Γονείς & Σχολικός Εκφοβισμός Με γνώμονα τον φόβο και τη ντροπή, τα παιδιά που είναι θύματα συχνά αποκρύβουν από τους γονείς τους το βίωμα τους. Φοβούνται τις αντιδράσεις τους ή και πολύ συχνά την απόρριψη τους και την άρνηση της πραγματικότητας τους. Ο πιο σημαντικός στόχος ενός γονέα, είναι να καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του παιδιού και να ενισχύσει την αυτοεκτίμηση του. Τι χρειάζεται να κάνω ως γονέας αν: Το παιδί μου είναι θύμα. Το παιδί μου είναι θύτης.
Tattum (1989)
Η εκφοβιστική συμπεριφορά είναι μια συνειδητή επιθετική πράξη, στάση ή χειρισμός εναντίον ενός ατόμου ή αριθμών ατόμων. Διαρκεί για σύντομη χρονική περίοδο ή για ολόκληρα χρόνια. Το παιδί – δράστης, έχει σκοπό να βλάψει το παιδί – στόχο, βασισμένο στην αδυναμία που παρουσιάζει. Συνήθως, αδιαφορεί ή δε φοβάται για τις συνέπειες.
Olweus (1993)
Τα παιδιά – θύματα σχολικού εκφοβισμού θα παρατηρήσουμε πως είναι απομονωμένα, με ελλιπείς κοινωνικές δεξιότητες και ψυχοσωματικά προβλήματα, όπως διαταραχές ύπνου, πονοκέφαλο κ.λπ. Όλο και συχνότερα, μέσω των ΜΜΕ, γινόμαστε πλέον μάρτυρες απόπειρων αυτοκτονίας, ως αποτέλεσμα της ανυπόφορης ψυχολογικής πίεσης που βιώνουν και του συναισθηματικού τους αδιέξοδου.
Οι ενήλικες (εκπαιδευτικοί, κηδεμόνες, φροντιστές) έχουν ευθύνη. Η έλλειψη ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης και η μη διαθεσιμότητα τους, σε σχέση με τη διαχείριση συναφών κρίσεων, η άρνηση αποδοχής και η αποφυγή, δρουν αρνητικά. Η απουσία φροντίδας και υποστήριξης μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον, η έλλειψη ισορροπίας των σχέσεων και των ρόλων των γονέων, οι οικογενειακές συγκρούσεις και ζητήματα παραμέλησης και κακοποίησης, ωθούν το παιδί να γίνει θύτης, ή θύμα.
Τα χαρακτηριστικά του παιδιού - θύτη
Βάση ερευνών στον ενήλικο πληθυσμό, τα ευρήματα δείχνουν πως αρκετοί άνθρωποι έχουν έρθει αντιμέτωποι, ως παιδιά, με μια «έκδηλη» ή «κρυφή» μορφή θυματοποίησης, για μία ή περισσότερες φορές. Όπως επίσης, αρκετοί είναι εκείνοι που έχουν υπάρξει ως «παρατηρητές» στο σχολικό περιβάλλον.
(Salmivalli, 1999)
Τα παιδιά σε κάθε περίπτωση έχουν ανάγκη από την υποστήριξη των γονέων τους. Είναι σημαντικό να είμαστε ενεργοί ακροατές για το παιδί μας. Να δείξουμε έμπρακτα πως το κατανοούμε και πως μπορούμε να είμαστε εκεί, ως σύμμαχοι.
Ελλάδα , Online Ελλάδα
Μια ιστοσελίδα αφιερωμένη στους γονείς του σήμερα, φτιαγμένη από ειδικούς ψυχικής υγείας, σε λόγια απλά.
Θέλετε να απολαύσετε βουτιές με τα μικρά σας; Τότε μπορείτε να συμμετέχετε σε μια ξεχωριστή εμπειρία βρεφικής κολύμβησης στο Σεράφειο Κολυμβητήριο.
Τα παιδιά έχουν μέσα τους πολλή ενέργεια, βοηθήστε τα να την κατευθύνουν προς την άθληση!
Μια εργατική αραχνούλα η Καλλιόπη προσπαθεί μία δουλειά που δεν έχει ξανακάνει ποτέ της!
Ένα ακόμη διασκεδαστικό, εκπαιδευτικό παραμύθι από τη συγγραφέα Ανδριανή Νικολάκου. Ένα παραμύθι που εξάπτει τη φαντασία και θυμίζει κάτι από τα παλιά
Σε μια πόλη όπου η βροχή είναι καθημερινό φαινόμενο, βρίσκεται το ομπρελομαγαζάκι. Ένα μαγαζάκι απ’ όπου μπορεί κανείς να αγοράσει την γκρι ή τη μαύρη