🎉 Εγγραφείτε τώρα στο Newsletter μας για να ανακαλύψετε τον μαγικό κόσμο της παιδικής διασκέδασης και όχι μόνο!
🎈 Θα σας στέλνουμε τις πιο φρέσκες πληροφορίες κατευθείαν στο inbox σας.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Συμβουλές για γονείς
Ένα άνθρωπος δίπλα μας αρχίζει να χασμουριέται και μέσα σε πολύ λίγα δευτερόλεπτα αρχίζουμε να χασμουριόμαστε και εμείς. Αυτό είναι το πιο απλό πείραμα που αποδεικνύει την τάση του ανθρώπου να μιμείται συμπεριφορές και πράξεις. Η δεξιότητα της μίμησης είναι από τις πιο σημαντικές για την ανάπτυξη των παιδιών. Σε νευρο-τυπικά παιδιά η μίμηση της συμπεριφοράς του άλλου μπορεί να είναι κάτι πολύ εύκολο και φυσικό, κάτι που συμβαίνει χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία. Τα παιδιά που ανήκουν στο αυτιστικό φάσμα δυσκολεύονται κατά τη διαδικασία της μίμησης, καθώς απαιτείται να επιστήσουν την προσοχή τους για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στις πράξεις και στα λόγια κάποιου άλλου. Τα παιδιά αυτά είναι πολύ πιθανόν να μπορούν να εκτελέσουν κινήσεις ακούσια σε αυθόρμητο επίπεδο ή εάν τους ζητηθεί, έπειτα από εντολή όμως, να μην είναι σε θέση να εκτελέσουν κάποια κίνηση ή να παράγουν κάποια λέξη σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή μιμούμενα τους άλλους. Η μίμηση είναι η αρχή της «κοινωνικής μάθησης» και η βάση για την απόκτηση κινητικών και γλωσσικών δεξιοτήτων. Η σημασία της μίμησης Κατά τα πρώτα αυτά στάδια ενεργοποιούνται οι καθρεπτικοί νευρώνες του εγκεφάλου που ευθύνονται για την μιμητική συμπεριφορά παιδιών και ενηλίκων. Έπειτα από έρευνα που διεξήγαγε το 1992 ένα εργαστήρι ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πάρμας, στην Ιταλία φέρεται ότι ονομάστηκαν «καθρεπτικοί» καθώς η παρατηρούμενη πράξη που εκτελείται «αντικατοπτρίζεται» στον εγκέφαλο κάποιου άλλου. Όπως ένα καθρέφτης λοιπόν, ο εγκέφαλος διαθέτει νευρώνες που αναπαριστούν τις πράξεις των άλλων. Γι’ αυτό λοιπόν και οι άνθρωποι μιλούν όταν βλέπουν και ακούν, άλλους ανθρώπους να μιλούν. Σε αυτό το σημείο μπορείτε να φέρετε στο μυαλό σας και το παράδειγμα με το παιδί που μεγάλωσε μέσα στο δάσος μαζί με πίθηκους , υιοθέτησε τη συμπεριφορά τους και δεν ανέπτυξε «ανθρώπινο» λόγο, καθώς δεν υπήρχε στο περιβάλλον του σχετικό πρότυπο λόγου. Τα στάδια της μίμησης Τα στάδια της μίμησης μπορούν να διαχωριστούν σε πέντε βασικά: Συνεπώς, πρέπει να θυμάστε ότι για να κατακτήσει ένα παιδί το στάδιο του λόγου και της ομιλίας, έχει να περάσει πρώτα από τέσσερα πολύ σημαντικά στάδια! Τομείς που αναπτύσσονται μέσω της μίμησης Μέσω της μίμησης: Κατανοεί τις έννοιες του περιβάλλοντος: Μαθαίνει να αυτονομείται: Ενισχύονται οι επικοινωνιακές του δεξιότητες: Αναπτύσσει την γλωσσική έκφραση: Αναπτύσσει τη σωστή χρήση του λόγου: Τονώνεται η αυτοπεποίθηση του: Μαθαίνουν να εκφράζονται συναισθηματικά: Αναπτύσσονται οι κοινωνικές δεξιότητες: Αναπτύσσεται το συμβολικό παιχνίδι: Επιτυγχάνεται ο διαχωρισμός των φύλων: Αναπτύσσονται οι κοινωνικό-συναισθηματικές δεξιότητες: Αναπτύσσονται οι δεξιότητες της σκέψης: Να θυμάστε: Ο βαθμός με τον οποίο ένα παιδί μιμείται τα δυο πρώτα χρόνια της ζωής του συνδέεται άμεσα με την μετέπειτα γλωσσική και κοινωνική του ανάπτυξη! Όταν οι γονείς μιμούνται τις πράξεις, τα συναισθήματα και τις εκφράσεις προσώπου των παιδιών τους, αυτά, λόγω της άμεσης μίμησης μπορούν και συνδέουν τις δικές τους πράξεις και αντιδράσεις τους προς το περιβάλλον. Πώς να ενισχύσω τη δεξιότητα της μίμησης Τι σημαίνει όμως «πρόσθεσε ένα μικρό στοιχείο κάθε φορά»; Μέσω της μίμησης λοιπόν το παιδί, χτίζει βάσεις για την ανάπτυξη της επικοινωνίας του. Καθώς μιμείστε το βρέφος/παιδί, αυτό αντιλαμβάνεται ότι τράβηξε την προσοχή των «σημαντικών άλλων» και τείνει να επαναλάβει αυτήν τη συμπεριφορά. Μιμούμενοι λοιπόν το παιδί σας, μαθαίνει πιο εύκολα να μιμείται και το παιδί εσάς! Σημαντικό είναι να αναφερθεί πως μέσω της μίμηση δημιουργούνται και οι «κακές» συμπεριφορές και συνήθειες στα παιδιά, για αυτό και ωφείλουμε να δίνουμε το «καλό» παράδειγμα στα παιδιά μας μέσω των πράξεων μας. Μην ξεχνάτε! Είστε το πρότυπου του παιδιού σας! Τα παιδιά ποτέ δεν καταφέρνουν να ακούν τους μεγαλύτερους, αλλά πάντα καταφέρνουν να τους μιμούνται. Γεωργία Πετμεζά Η Γεωργία Πετμεζά είναι Λογοθεραπεύτρια με Δίπλωμα στην «Ψυχολογία Παιδιών Και Εφήβων». Στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης της έχει λάβει σημαντικό πλήθος εκπαιδεύσεων μεταξύ των οποίων: TEACCH, PECS, MAKATON, SIMATA, INTENSIVE INTERACTION, SENSORY MESSY PLAY, Παρέμβαση στον Πρώιμο Τραυλισμό PCI. Παρακολουθεί ατομικές και ομαδικές εποπτείες. Από το 2015 παρέχει τις υπηρεσίες της σε κέντρα ειδικών θεραπειών και είναι παράλληλη στήριξη σε παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης στο σχολικό πλαίσιο.
Ωστόσο σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές, όπως είναι το φάσμα του αυτισμού, η μίμηση αποτελεί δεξιότητα που πρέπει να διδαχθεί και να ενισχυθεί μέσα από παιχνίδια, με σκοπό να προκαλείται το παιδί να μιμηθεί από την ολόπλευρη αλληλεπίδραση μας προς αυτά.
Παραδείγματος χάρη, ένα παιδί με αυτισμό μπορεί να κάνει παλαμάκια σε διάφορες στιγμές μέσα στην μέρα μόνο του, να κάνει παλαμάκια εάν του δώσουμε εντολή «κάνε παλαμάκια», όμως να αδυνατεί να ανταποκριθεί στην μίμηση και να κάνει παλαμάκια όταν οι συμμαθητές του χειροκροτούν για κάτι που είδαν ή που άκουσαν ή κατά την διάρκεια ενός τραγουδιού.
Από τους πρώτους μήνες της ζωής των παιδιών παρατηρείται ότι ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά μαθαίνουν να επικοινωνούν, να μιλάνε και να συμπεριφέρονται, είναι η μίμηση!
Stamenov & Galesse, 2002
1. Κινήσεις με αντικείμενα
2. Κινήσεις του σώματος – χειρονομίες
3. Μη Λεκτικοί ήχοι – μπαμπάλισμα
4. Λεκτικοί ήχοι – λειτουργικοί
5. Λέξεις
Ικανοποιείται η έμφυτη περιέργεια:
Όταν το παιδί δεν μπορεί ακόμα να εκφραστεί με την ομιλία του, είναι σε θέση μέσω της μίμησης να ανταποκριθεί στην διάθεση για αλληλεπίδραση, να καταλάβει την λειτουργία αυτού του οποίου μιμείται και να δείξει την επιθυμία του.
Μέσω της μίμησης το παιδί κατανοεί πως να χρησιμοποιεί το κουτάλι ή το πιρούνι για να φάει ή πως να βάλει τα παπούτσια του για να βγεί έξω.
Το παιδί βλέποντας τους γονείς πολλές φορές να παίρνουν το μπλουζάκι του απο το ίδιο συρτάρι, μας εκπλήσσει ευχάριστα καθώς κάποια στιγμή παίρνει και φοράει μόνο του το μπλουζάκι.
Όταν ανταποκρίνεστε θετικά στο κάλεσμα του παιδιού σας για αλληλεπίδραση, μαθαίνει το μοίρασμα και την εναλλαγή σειράς που υπάρχει σε έναν διάλογο αργότερα. Το παιδί χαμογελάει, χαμογελάτε και εσείς. Το παιδί «μιλάει» μπαμπαλίζοντας και εσείς το μιμείστε! Μόλις, έχετε κάνει έναν μικρό διάλογο μαζί του, χωρίς να το έχετε καταλάβει.
Όταν το παιδί ακούει να ονομάζετε ένα αντικείμενο ή μια ενέργεια με τις ίδιες λέξεις κατ’ επανάληψη, κατανοεί την έννοια και είναι σε θέση αργότερα να παράγει την κατάλληλη λέξη για το αντίστοιχο αντικείμενο.
Ακόμα και όταν ένα παιδί δεν είναι σε θέση να καταλάβει την σημασία της έννοιας που ακούει, μιμείται τον τόνο και το ύφος αυτής.
Όταν το καταφέρνει να μιμηθεί κάτι που κάνουν οι «μεγάλοι», αυτομάτως νιώθει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για αυτά που μπορεί να επιτύχει.
Βλέποντας τον τρόπο με το οποίο οι γονείς αντιδρούν και διαχειρίζονται τα θετικά και αρνητικά τους συναισθήματα, την στάση του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου, το παιδί μαθαίνει να κατανοήσει, να εξοικειωθεί και να εκφράσει τα συναισθήματα του.
Το παιδί μιμούμενο ομαδικά παιχνίδια, μαθαίνει να τηρεί τους κανόνες, να δέχεται την ήττα, να περιμένει την σειρά του, να κάνει φιλίες.
Όταν τα παιδιά παίζουν και αναπαράγουν συνομιλίες και ενέργειες που έχουν δει στο περιβάλλον του, είναι ένα βήμα πιο κοντά στην κατανόηση της χρήσης των αντικειμένων, της χρήσης του λόγου και γενικότερα του κόσμου.
Το παιδί συμφιλιώνεται με το φύλο του βλέποντας τον εκάστοτε γονέα να κάνει συγκεκριμένα πράγματα που αφορούν το φύλο του.
Όταν το παιδί ασχολείται με το παιχνίδι προσποίησης, πειραματίζεται ενεργά με τους κοινωνικούς και συναισθηματικούς ρόλους που θα κληθεί να «παίξει» και στην αληθινή ζωή. Μπαίνοντας «στη θέση του άλλου» μέσω διαφορετικών χαρακτήρων, βοηθάει στην ηθική ανάπτυξη και στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης.
Μέσα από παιχνίδια μίμησης με προσποιητούς χαρακτήρες, το παιδί καλείται να επιλύσει διάφορα προβλήματα που προκύπτουν κατά την διάρκεια του παιχνιδιού. Από το πώς θα μοιραστούν τα παιδιά τον ίδιο ρόλο, μέχρι το πώς θα φτιάξουν τη σκηνή για να γίνουν πειρατές.
Έχοντας λοιπόν υπ’ όψη ότι η μίμηση είναι σημαντικός παράγοντας για την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού, παρακάτω θα σας αναφέρω πώς να ενισχύσετε τη συγκεκριμένη δεξιότητα:
Αυτό λοιπόν σημαίνει ότι σε όποιο στάδιο βρίσκεται το παιδί εσύ να ανεβαίνεις ένα μικρό βήμα παραπάνω. Κάθε φορά που το παιδί καταφέρει με επιτυχία και συνέπεια να μιμείται το προηγούμενο βήμα, προσθέτεις ένα στοιχείο επιπλέον.
James Baldwin , 1924-1987, Αμερικανός συγγραφέας
Λογοθεραπεύτρια
A.P.D. in Child & Adolescence Psychology
petmezageo3131@gmail.com
Ελλάδα , Online Ελλάδα
Μια ιστοσελίδα αφιερωμένη στους γονείς του σήμερα, φτιαγμένη από ειδικούς ψυχικής υγείας, σε λόγια απλά.
Θέλετε να απολαύσετε βουτιές με τα μικρά σας; Τότε μπορείτε να συμμετέχετε σε μια ξεχωριστή εμπειρία βρεφικής κολύμβησης στο Σεράφειο Κολυμβητήριο.
Τα παιδιά έχουν μέσα τους πολλή ενέργεια, βοηθήστε τα να την κατευθύνουν προς την άθληση!
Μια εργατική αραχνούλα η Καλλιόπη προσπαθεί μία δουλειά που δεν έχει ξανακάνει ποτέ της!
Ένα ακόμη διασκεδαστικό, εκπαιδευτικό παραμύθι από τη συγγραφέα Ανδριανή Νικολάκου. Ένα παραμύθι που εξάπτει τη φαντασία και θυμίζει κάτι από τα παλιά
Σε μια πόλη όπου η βροχή είναι καθημερινό φαινόμενο, βρίσκεται το ομπρελομαγαζάκι. Ένα μαγαζάκι απ’ όπου μπορεί κανείς να αγοράσει την γκρι ή τη μαύρη